maandag 19 februari 2018

Review Altiplano

Altiplano

White Goblin Games

Wat keken wij al lang uit naar dit spel! We hadden het al gespot in Essen. Het spel was al langer iets langer verkrijgbaar in het Engels. Gelukkig heeft White Goblin Games het spel opgepikt en vertaald naar het Nederlands.

Altiplano speelt zich af in het Zuid-Amerikaanse hoogland ergens tussen Bolivia en Peru. Het is een spel voor 2 tot 5 spelers vanaf 12 jaar. Je bent er 60 tot 120 minuten mee bezig.

Het spel:

De doos is goed gevuld. Het spel bestaat uit een aantal locatietegels, speelborden, pakhuizen, rollentegels, kaartjes, goederenfiches, uitbreidingen en nog veel meer. Gelukkig zijn er genoeg zakjes bijgeleverd om alles te sorteren. Als je eenmaal alles gesorteerd is, gaat het opzetten van het spel soepel. Op de locatietegels staat precies aangegeven hoeveel grondstoffen, kaartjes en karren er op moeten komen te liggen. De aantallen hangen af van het aantal spelers. Ook het aantal uitbreidingen wat er gebruikt wordt, hangt af van het aantal spelers. Op de tegels staat aangegeven welke uitbreidingen meedoen. Iedere speler krijgt een actiebord, een pakhuis, een speelfiguur, een markeersteen, een kist, een kar en een stoffen zak om de goederenfiches in te doen. Eén speler krijgt de alpaca startspelerfiguur.

Hierna krijgt iedere speler een rollentegel. Heb je het spel al vaker gespeeld, dan kun je ervoor kiezen om iedere speler te laten kiezen welke rol hij wil spelen.

Iedere speler krijgt nu de afgebeelde goederenfiches om mee te starten. Deze gaan direct in je zak.

Het spel wordt gespeeld in 4 fasen:
1. Fiches trekken
2. Plannen
3. Acties uitvoeren
4. Nieuwe ronde voorbereiden

1. Fiches trekken

In het begin van het spel mag iedereen 4 fiches uit zijn of haar zak trekken. Deze fiches legt iedereen tegelijk op zijn/haar spelersbord.

2. Plannen

Alle spelers mogen nu tegelijk hun acties gaan plannen. Op het spelersbord zijn verschillende mogelijke acties aangegeven die je kunt uitvoeren. Deze komen overeen met de locaties die er zijn. Je moet ook rekening houden met verplaatsingen. Je heb 1 gratis verplaatsing waarin je 1 tot 3 locaties verder kunt komen. Door voedsel in te zetten, kun je het aantal verplaatsingen uitbreiden. Door meer karren te verzamelen kun je dit aantal verder uitbreiden. Nu kun je dus gaan kijken: welke goederenfiches heb ik en wat kan ik daar mee? Hoeveel verplaatsingen heb ik daarvoor nodig? En welke grondstoffen en uitbreidingen wil ik verzamelen? Sommige grondstoffen, zoals voedsel, zijn vrij makkelijk te krijgen. Andere grondstoffen zijn alleen via uitbreidingen te krijgen. Een heerlijke puzzel dus.

3. Acties uitvoeren

Te beginnen met de startspeler, geeft iedereen aan of hij/zij klaar is met het plannen. Nu kunnen de acties uitgevoerd worden. De startspeler begint en elke speler mag nu om de beurt een actie uitvoeren. Het uitvoeren van de acties gaat net zo lang door tot iedereen heeft gepast. Aan het begin van het spel is het aantal acties wat je kunt doen nog beperkt, maar hoe verder je in het spel komt, hoe meer je kunt doen. De goederenfiches die je in deze fase verzameld, gaan in je kist.

4. Nieuwe ronde voorbereiden

Als alle spelers gepast hebben, wordt de nieuwe ronde voorbereid. De startspelerfiguur gaat naar de volgende speler, de uitbreidingen worden doorgeschoven (als er geen uitbreidingen gekocht zijn deze ronde, dan gaat de onderste uit het spel) en de karren worden teruggeschoven naar de startpositie.

Nu begint de volgende ronde met het trekken van nieuwe fiches. Trek eerst fiches die nog in je zak zitten. Is je zak leeg? Dan mag je de goederenfiches uit je kist in je zak doen en de overige fiches trekken.

Het spel eindigt als er één locatie helemaal leeg is, of als er een open plek bij de uitbreidingen niet meer aangevuld kan worden. De ronde wordt dan uitgespeeld en daarna wordt er nog een hele ronde gespeeld.

Daarna volgt de puntentelling. Er zijn punten te halen voor goederenfiches (0 tot 4 punten), voor verzamelde boten, huizen en opdrachtkaarten. Daarnaast kun je punten halen door rijen te vullen in je pakhuis. Alle punten worden opgeteld en de speler met de meeste punten is de winnaar van Altiplano.

Onze waardering:

Wij vinden Altiplano een heel erg mooi spel. Het heeft zeker onze verwachtingen waargemaakt. Ook de mensen die het afgelopen week in onze winkel hebben gespeeld waren er enthousiast over.

Het spel is mooi uitgevoerd en goed van kwaliteit. Het spelsysteem op zich is niet nieuw. Het lijkt erop dat de maker (Reiner Stockhausen) de "foutjes" uit Orléans heeft gehaald en het systeem wat heeft verbeterd. Het thema van de Alpaca is ook leuk doorgevoerd in het hele spel. Eén opmerking van een speler in de winkel was wel, dat hij het raar vond dat het goederenfiche van de Alpaca zelf geen punten oplevert aan het einde van het spel.

Je krijgt veel spel voor je geld en je bent ook echt lekker lang bezig met een potje. Heb je het spelsysteem eenmaal door, dan is het geen moeilijk spel, maar je moet wel goed nadenken welke kant je op wil om je punten te verzamelen. Wat heel goed gedaan is, is dat alle benodigde aantallen grondstoffen en alle punten die ze opleveren op de locatietegels staan aangegeven. Hierdoor hoef je bij het opzetten van het spel niet constant de spelregels erbij te pakken.

Alles bij elkaar krijgt Altiplano van ons een hele dikke voldoende en zal het spel bij ons regelmatig op tafel komen.

Er is een demoversie van dit spel in onze winkel aanwezig, dus wil je het zelf uitproberen? Kom gezellig langs!

Heb je na het lezen van deze review zin gekregen om het spel te spelen? Klik hier om het spel te bestellen.