woensdag 6 december 2017

Review Spexxx

Spexxx

Waterfall Games

Spexxx is een tactisch dobbelspel voor de hele familie. Het is een spel voor 2 tot 4 spelers vanaf 8 jaar. Je bent er ongeveer 30 tot 60 minuten mee zoet. Door het dobbelen is er een hoge geluksfactor in dit spel, maar ook tactiek is erg belangrijk.

Het spel:

Het doel van Spexxx is om zo veel mogelijk punten te verzamelen door te dobbelen. Iedere speler krijgt de blokjes van 1 kleur. De speler die aan de beurt is, gooit de dobbelstenen. Je mag maximaal 4 keer gooien. Na het gooien, ga je kijken waar op het bord je een blokje mag neerleggen. Dit doe je door op het speelbord de kruising te vinden bij het aantal dobbelstenen dat je meetelt. Bijvoorbeeld 3 x 2, 2 x 4. Daar mag je nu je blokje neerleggen. Heb je een kleine straat gegooid? Dan mag je een blokje op een bronzen vierkantje op het spelbord zetten. Een grote straat? Dan mag je een blokje op een zilveren vierkantje neerzetten. Gooi je 5 x hetzelfde getal? Dan mag je een blokje neerzetten waar je wil.

Je gaat proberen om 3 of meer blokje op een rij te krijgen: een Spexxx. Lukt dit? Dan krijg je de punten die bij de gekleurde vierkantjes op het bord horen. Zo speel je door tot bij iedereen de blokjes op zijn. Degene die nu de meeste punten heeft, wint Spexxx.

Onze waardering:

Spexxx is een heel verslavend dobbelspel. Het doet een beetje denken aan Yathzee, met een spelbord in plaats van een scoreblok. Je wilt steeds een hogere score halen. Dat maakt het spel heel herspeelbaar. De kinderen moesten we wel een beetje helpen met de opties die ze hadden om hun blokjes neer te zetten. Het is lastig voor ze om te bedenken dat ze niet al hun dobbelstenen perse hoeven te gebruiken bij het plaatsen van blokjes. De geluksfactor is heel hoog. Het kan dus gebeuren dat een speler voor zijn of haar beurt laatste staat, maar door een goede worp alsnog kan winnen. Dat houdt het spel tot het einde spannend.

Wij vinden Spexxx een erg leuk spel voor gezellige familieavonden!