maandag 6 november 2017

Review Montana

Montana

White Goblin Games

Montana speelt zich halverwege de 19e eeuw af. Toen werd daar de eerste permanente nederzetting gevestigd. Om Montana te kunnen winnen, zul je de beste medewerkers voor je moeten laten werken en de juiste plekken voor nieuwe nederzettingen moeten zien te bemachtigen.

Montana is een spel voor 2 tot 4 spelers vanaf 10 jaar. Je bent ongeveer 45 minuten zoet met dit spel.

Het spel:

Afhankelijk van het aantal spelers wordt het spelbord opgebouwd uit zeshoekige tegels. Op dit bord gaat iedereen zijn of haar nederzettingen bouwen. Iedere speler krijgt een bord waarop je je voorraad, je arbeiders en je geld bewaard. Daarnaast is er nog een arbeidersbord waarop je je arbeiders gaat plaatsen om goederen en geld te gaan verzamelen en een rekruteerschijf.

Iedere speler krijgt een startvoorraad en de startspeler wordt bepaald. De aannemers (het poppetje in jouw kleur) worden op het arbeidersbord geplaatst. Je hebt dus maar 1 poppetje in jouw kleur. De arbeiders hebben de kleur van de goederen die ze kunnen verzamelen voor jou.

Het doel van het spel is als eerste al jouw nederzettingen te bouwen op het spelbord. Dit ga je doen door je arbeiders aan het werk te zetten in de groeven, de mijn, op het graanveld en de akker.

Als je aan de beurt bent, mag je 1 actie uitvoeren:

1.     Rekruteren

2.     Werken

3.     Bouwen

Als je arbeiders wilt rekruteren, draai je aan de rekruteerschijf. Je krijgt de arbeiders die de pijl aangeeft. Wil je extra arbeiders rekruteren? Betaal 1 graan en dan mag je het rad nog een stap verder draaien en ontvang je ook deze arbeiders.

De gerekruteerde arbeiders kun je laten werken om voor jou goederen of geld te verdienen. Om dit te doen, zet je het aantal gevraagde arbeiders in de juiste kleur op het arbeidersbord. Je betaalt eventueel de prijs en ontvangt de goederen of het geld. De arbeiders blijven staan op het bord tot alle open plaatsen bij de desbetreffende plek (mijn, groeve, graanveld, akker of bank) vol is. Dan gaan de arbeiders terug naar de algemene voorraad. Op het arbeidersbord kun je ook nog kiezen om naar de stad te gaan. Het belangrijkste wat je hier kunt doen is kleine erts en stenen omzetten naar grote erts en stenen. Deze heb je regelmatig nodig voor de bouw van je nederzetting. Als je besluit je actie hier te doen, zet je je aannemer op de rij van de goederen die jij wil hebben bij het aantal pompoenen wat je wil betalen. De andere spelers mogen nu ook hun aannemer op het bord plaatsen en jou eventueel overbieden. Je kunt er nu voor kiezen om de andere speler te overbieden of een andere rij te nemen. Is iedereen klaar met bieden, dan betaal je het aantal pompoenen en neem je de beloning.

Heb je genoeg goederen verzamelt om te gaan bouwen, dan betaal je de aangegeven kosten en plaats je een van je nederzettingen op het bord. De eerste nederzetting moet aansluiten op de starttegel. Daarna moet je aansluiten op bestaande nederzettingen. Van welke kleur maakt niet uit. Op sommige tegels mag je twee nederzettingen neerleggen. Heb je 4 nederzetting op een rij gebouwd? Dan mag je op de vierde nederzetting ook een tweede nederzetting leggen. Dit is gratis. Als er op een tegel waarop jij een nederzetting bouwt, een koe staat dan mag je deze in je voorraad zetten. Koeien mag je ten alle tijden ruilen tegen goederen, geld of arbeiders. Het kan ook zijn dat er op een aansluitend veld een waterzak ligt. Deze mag je ook pakken. Een waterzak kun je gebruiken om direct na je beurt meteen nog een keer aan de beurt te zijn. Heel handig dus als je twee acties wil doen.

Zo gaat het spel door tot een van de spelers zijn of haar laatste nederzetting bouwt. De ronde wordt dan afgespeeld. Is deze speler aan het einde van de ronde de enige speler die alle nederzettingen heeft gebouwd? Dan is dat de winnaar. Zijn er meerdere spelers die al hun nederzettingen hebben gebouwd? Dan wint de speler met de meeste koeien en waterzakfiches in zijn bezit.

Onze waardering:

Op Spiel 2017 viel ons op dat dit spel onder de bezoekers erg populair was. Dat moesten we zelf natuurlijk ook uitproberen. Montana is een erg mooi spel. Het is iets makkelijker als ik verwacht had toen ik de spelregels las. Na twee rondjes spelen had iedereen het door en speelde het spel vlot door. Qua moeilijkheidsgraad is het spel vergelijkbaar met Carcassonne en de familie-editie van Agricola. Je hebt wel iets meer mogelijkheden om elkaar dwars te zitten. Je kunt je nederzettingen net zo plaatsen dat de andere speler geen vier nederzettingen op een rij kan maken of juist de plaats voor de nederzetting inpikken waar de andere speler net alle goederen voor bij elkaar gespaard had. Ook in de stad kun je elkaar dwars zitten door te overbieden. Je moet dan alleen wel zorgen dat je genoeg pompoenen hebt. De kwaliteit van het spel is prima. De borden zijn stevig en de speelfiguren zijn van hout.

Een ander positief punt is het aanpassen van het spelbord en de hoeveelheid nederzettingen aan het aantal spelers. Hierdoor is het spel ook met twee spelers erg goed te spelen.

Het bleek niet voor niets dat het spel op Spiel 2017 zo populair was. Ook wij zijn om. Een erg dikke voldoende van ons!

Heb je na het lezen van deze review zin gekregen om het spel te spelen? Je vind het in onze winkel of webwinkel.